JULENS ABSOLUT VIKTIGASTE INLÄGG

SNÄLLA LÄS DETTA OCH REFLEKTERA LITE 
 
 

Inte den trevligaste och mysigaste julhälsningen jag fått

MEN den Viktigaste mest eftertänksamma och ÄRLIGASTE Julhälsningen

Kan vi Inte ge ALLA dessa barnen EN Tanke kanske kan vi till och med tänka på vår egna alkoholkonsumtion på JULAFTON (Inte alls meningen att skuldbelägga ni är Alla vuxna ni som jag vänder mig till )

Tack snälla för att DU läser detta inlägg
Kram // Hans ❤💚💛

Hej Hans,

Blunda och föreställ dig hur det känns att må illa av oro för att mamma ska bli sådär full att allt bara blir kaos hemma.
Kanske vet du precis hur det är?

Nu är det bara timmar kvar till julaftonsmorgon. Jag borde kanske känna mig glad och fridfull, men jag minns bara hur julen brukade vara när jag var liten och jag tänker på alla barn som har det likadant just NU.

För mig handlade aldrig julen om att jag skulle få dyra presenter. Allt jag ville ha var en vit jul.
Samma sak varje år

Mamma målade alltid upp en bild av att julen skulle bli fantastisk i år. Mormor och min syster skulle komma och vi skulle ha det så mysigt tillsammans.

På julaftonsmorgon vaknade jag ändå med en klump i magen. Jag frågade mamma vilka som skulle komma, vad som skulle hända idag – och jag fattade direkt att det skulle bli en rutten julafton i år igen.

”Vi ska ha det så trevligt ihop du och jag”.
Samma sak varje år.
Mamma söp sig full den 23e när julledigheten började och ringde runt till släktingar och startade bråk.
Det slutade med att ingen kom till oss och firade jul. Det var alltid bara jag och mamma.

Jag blev alltid besviken. Jag räknade vin- och spritflaskorna för att få koll på hur illa det skulle bli. 1,2,3,4… Hon började dricka någon gång innan lunch.

”Jag ska bara ta lite medan jag fixar maten”.
Vanligtvis drack mamma vin från en baginbox, men på julafton var det snaps, sprit, vin och glögg.

Det eskalerade mot Kalle Anke, då var hon full, blev ledsen och började gråta, ringde familjen igen och skällde på dem för att de inte var där.

Jag var den som var tvungen att uppfylla mammas förväntningar på en lyckad julafton. Jag spelade tacksam, tyckte att jullunchen var det godaste jag någonsin ätit och blev jätteglad för julklapparna.

Jag var hela tiden medveten om mammas känsloläge och anpassade mig efter hur hon ville att jag skulle uppföra mig. Allt för att undvika ett utbrott.

Jag hade en fristad
Det fanns en sak som gjorde skillnad för mig och det var Vit juls aktiviteter. Det var skönt att komma hemifrån en stund och att fokus inte var på alkohol utan på aktiviteten och umgänget.

Det låter kanske fånigt och självklart för många andra, men det var precis det som gjorde stor skillnad för mig.
Aktiviteterna skapade en trygghet. Jag visste att – OK julen kommer vara skit men det händer grejer där jag känner mig fri, där jag får tänka på något annat en stund.

Det skapade en stabilitet i mitt liv som jag behövde och som inte fanns hemma.
Just nu längtar tusentals barn bara efter att helgen ska vara över

När jag nu sitter här dagen innan jul och vet att tusentals barn har det som jag hade det – precis just NU, så blir jag både arg och ledsen.

Jag är så glad över att Vit jul finns för de här barnen som inte har någon annanstans att gå när allt är jobbigt hemma, men vi måste kunna göra mer för att nå fler barn, jag vet att behovet är ännu större.

GOD JUL HANS
Tack!
/Max, 22år

 

Kommentera här: